leermiddelen
- CONTACT Supportdesk
- FAQ Accounts aanmaken, inloggen
- FAQ (Eind)toetsen BWInet
- FAQ (Eind)toetsen taxonomiën (uitleg)
- FAQ (Eind)toets- vs oefentoetscijfers (uitleg)
- FAQ Groepen en leerlingen beheren
- FAQ Licenties bestellen, levering en beheer
- FAQ Praktijkopdrachten
- FAQ Voortgang en Overige
- FAQ in animaties
- Inleiding en demo omgeving
- BWInet: Starten met BWInet
- BWInet: Info nieuwe gebruikers
- Informatie Profielmodulen
- Informatie Keuzevakken
- Basisinventarislijst vmbo BWI
- Circulair en Duurzaam bouwen
- Jaartal op drukwerk praktijkopdrachten
- K08 Vloeren
- K10 Bijzonder metselwerk
- Update leermiddelen 2021
- Update leermiddelen 2022
- Update leermiddelen 2024
- Beoordeling praktijkopdrachten met Rubrics
- Tip: 3D BWI modellen in Trimble platform
- TIP: Becijfering bij af- en opstromers
- TIP: Begrijpend lezen in BWInet
- TIP: Clickbricks bestellen, lengte spouwanker
- TIP: Cspe oefentoets in facet
- TIP: Drystack + Rodruza lespakket bestellen
- TIP: Festool instructiefilmpjes
- TIP: Fondslijst met ISBN codes
- TIP: Importservice leerlingen
- TIP: Inloggen met Entree (Kennisnet)
- TIP: Kleurenleer animatie
- TIP: Schoolbordscharnier Klapstoel K16
- TIP: SketchUp software voor het onderwijs
- TIP: Startmodule
- TIP: Toetstips van een docent
- TIP: Voice-over
FAQ (Eind)toetsen taxonomiën (uitleg)
Een taxonomie is een manier van classificeren van (in dit geval) lesstof. In het voortgezet onderwijs wordt RTTI (Reproductie, Toepassen 1, Toepassen 2 en Inzicht) veel gebruikt.
Een van de ontwikkelaars van de lesstof zegt over taxonomiën:
" Voor beroepsgericht onderwijs gebruiken we liever de taxonomie van Romiszowski, maar eigenlijk gaat het er voor ons leermiddel vooral om dat er niet alleen feitenkennis / reproductie gevraagd wordt, maar ook toepassen en inzicht.
In de toetsen uit de toetsenbank wordt veel naar reproductie / feitenkennis gevraagd, zo ook in de lesstof in BWInet. Maar uiteraard zitten er ook toepassingsvragen bij. Er is geen kruisjeslijst per toetsvraag waarin we de rubriek uit de taxonomie aankruisen.
Overigens krijgen we van docenten de meeste opmerkingen over de toepassingsvragen in de toetsen. Je ziet bij Cito dat er in hun toetsen ook steeds meer naar toepassing (of inzicht) wordt gevraagd, in onze toetsen dus ook. In het leermiddel van het Platform vind je het toepassen vooral terug in de praktijkopdrachten (daar staan ook vragen bij). Zowel toepassen 1 als 2. "