leermiddelen
FAQ leermiddelen (handleiding)
- CONTACT Supportdesk
- FAQ Accounts aanmaken, inloggen
- FAQ (Eind)toetsen BWInet
- FAQ (Eind)toetsen taxonomiën (uitleg)
- FAQ (Eind)toets- vs oefentoetscijfers (uitleg)
- FAQ Groepen en leerlingen beheren
- FAQ Licenties bestellen, levering en beheer
- FAQ Praktijkopdrachten
- FAQ Voortgang en Overige
- FAQ in animaties
Informatie leermiddelen
- Inleiding en demo omgeving
- BWInet: Starten met BWInet
- BWInet: Info nieuwe gebruikers
- Informatie Profielmodulen
- Informatie Keuzevakken
- Basisinventarislijst vmbo BWI
- Circulair en Duurzaam bouwen
- Jaartal op drukwerk praktijkopdrachten
- K08 Vloeren
- K10 Bijzonder metselwerk
- Update leermiddelen 2021
- Update leermiddelen 2022
- Update leermiddelen 2024
- Beoordeling praktijkopdrachten met Rubrics
- Tip: 3D BWI modellen in Trimble platform
- TIP: Becijfering bij af- en opstromers
- TIP: Begrijpend lezen in BWInet
- TIP: Clickbricks bestellen, lengte spouwanker
- TIP: Cspe oefentoets in facet
- TIP: Drystack + Rodruza lespakket bestellen
- TIP: Festool instructiefilmpjes
- TIP: Fondslijst met ISBN codes
- TIP: Importservice leerlingen
- TIP: Inloggen met Entree (Kennisnet)
- TIP: Kleurenleer animatie
- TIP: Schoolbordscharnier Klapstoel K16
- TIP: SketchUp software voor het onderwijs
- TIP: Startmodule
- TIP: Toetstips van een docent
- TIP: Voice-over
TIP: Toetstips van een docent
De theorie die bij het examenprogramma hoort blijkt lastiger dan menig leerling denkt. Alleen even snel door de digitale theorie scrollen is niet voldoende. Misschien helpen onderstaande tips van een van de BWI docenten u.
- "Elke module in BWInet wordt afgesloten met een eindtoets. Alle antwoorden op de toetsvragen zijn te herleiden uit de lesstof. Zelf gecheckt aan de hand van opmerkingen uit het land. Als de leerlingen slecht scoren op de toetsen, dan zullen ze ook slecht scoren op het CSPE, want die toetsen zijn echt niet makkelijker."
- "Ik laat de leerlingen de lesstof twee keer doorlopen. Na 3 weken moet alles op 100% staan, dan reset ik alles en moeten ze opnieuw beginnen. Ook laat ik ze presentaties in PowerPoint vullen. In het opmerkingenveld zeg ik wat er op de dia moet komen te staan."
- "Tijdens de praktijkopdrachten nemen we alle moeilijke vaktermen zoveel mogelijk door. We oefenen bijvoorbeeld op de werkbank aan het begin van de les wat Peil is, dan zeggen ze in koor bovenkant afgewerkte begane grondvloer."
- "De toetsen zijn nadat een leerling ze gedaan heeft in te kijken via 'Voortgang'. Voorkom dat leerlingen deze toetsen kunnen gaan 'bestuderen'. Dan zorg je voor een onafhankelijk cijfer op basis van geleerde theorie en is het een geode voorbereiding op de toetsen van het CSPE; die zijn immers ook niet in te kijken."
- "Waar wij tegenaan lopen is dat leerlingen de theorie 'doorbladeren' en soms nog geen 10 seconden over een pagina hebben gedaan. Dan is het niet raar dat ze onvoldoendes halen."
- "Ik heb leerlingen met dikke onvoldoendes en leerlingen met hele hoge cijfers voor de toetsen tussen de 7 en 8,5. De hoge cijfers komen doordat leerlingen tijdens het doorlopen van de theorie aantekeningen maken. Dat scheelt dus blijkbaar enorm."
- "En verder misschien handig om te weten: in het PTA voeren we 3 cijfers in. De praktijk telt 2 keer, tekenen en ICT opdrachten 1 keer en de theorietoets scoort 2 keer. Dan scoren de leerlingen denk ik net zoals ze het op het CSPE gaan doen. Daar scoren de minitoetsen ook altijd lager als de praktijk."