leermiddelen

Beoordeling praktijkopdrachten met Rubrics

Beoordeling praktijkopdrachten met Rubrics

Hoe bepaalt u welk cijfer een leerling krijgt voor een praktijkopdracht? Op basis van zijn werkhouding? Het proces? Of het eindproduct en de vaardigheden van de leerling? Een specifiek, duidelijk en snel in te vullen beoordelingsmodel helpt u met een valide en betrouwbare beoordeling.

Op de Landelijke Dag in 2022 is een eerste aanzet gegeven voor een nieuw beoordelingsmodel voor de praktijkopdrachten in de vorm van Rubrics. In de drukbezochte workshop gaven docenten inzicht in wat zij belangrijk vinden in een beoordelingsformulier. De tips en tops uit de discussie zijn meegenomen in de uitwerking. Er zijn Rubrics voor de praktijkopdrachten van de profielmodulen en voor het beoordelen van een SketchUp tekening beschikbaar.

Download hier een voorbeeld voor de Rubric van een praktijkopdracht.

De Rubric omvat de algemene onderdelen werkhouding, werkvoorbereiding en controle (aangegeven met de kleuren blauw, geel en roze, samen 1/3 van het cijfer) en vaardigheden (groene gedeelte, 2/3 van het cijfer).

De Rubric wordt zowel door de leerling als docent ingevuld en de score wordt met een tabel omgerekend naar een cijfer. Op verzoek van docenten heeft deze tabel in 2024 een scheve schaal gekregen (snel naar een 5, langzaam naar een 8 en weer snel naar een 10).

De Rubrics voor de profielmodulen zijn gebundeld in een boekje dat u kosteloos kunt meebestellen in de webshop voor de leermiddelen. Ook kunt u het downloaden in BWInet in de module 'Extra opdrachten'.

We zijn benieuwd wat u ervan vindt. Dat mag naar platform@vmbo-bwi.nl