nieuws
Alle berichten
- Landelijke Studiedag 2014
- Prijswinnaars Landelijke Dag 2014
- Proeflokaal
- Piet Fieret creatiefste docent
- Poll uitstel nieuwe programma
- Foto's Landelijke Dag 2014
- Making-of: Piraña
- Minister Bussemaker op NK Metselen & Voegen
- Docenten BWI blij met prototype leemiddelen
- Na het eindexamen willen leerlingen . . .
- Printen artikelen Platformsite
- Kenniscentra ontvangen keurmerk examens
- Internetconsulatie nieuwe profielen
- Bouwbedrijf print 10 huizen p.d.
- Onbelaste tablet voor docenten
- Een heel profiel als keuzedeel?
- Jongeren geven advies over verzuim
- Landelijke Studiedag 2014: workshop Vernieuwing vmbo
- Landelijke Studiedag 2014: workshop Proeflokaal
- Leerlingen Metaal in TopJobs
- Instroom vakopleiding te laag
Jongeren geven advies over verzuim
14 mei 2014
‘Wat zou je moeten doen om te zorgen dat jongeren wél naar school komen?’ vroegen 4 schooldirecteuren zich af. YoungWorks, het bureau voor jongerencommunicatie, heeft dit samen met leerlingen besproken. Wat zou hun advies zijn om scholen aantrekkelijker te maken?
Volgens leerlingen heeft schoolverzuim in grote lijnen twee oorzaken: oorzaken die bij leerlingen liggen (verslapen, geen zin, liever met vrienden andere dingen doen of problemen thuis) en oorzaken die bij de school liggen (ongemotiveerde docenten, chaotische roosters, saaie lessen).
Zij geven scholen een aantal duidelijke tips om verzuim tegen te gaan, zoals een duidelijker absentiesysteem en strengere handhaving, inspirerende docenten die door leerlingen zelf beoordeeld worden of het invoeren van een zelf te kiezen “baaldag”, of een strippenkaart met jaarlijks een tegoed aan spijbeluren, naar keuze te gebruiken.
- Functioneel spijbelen: behalve dat jongeren liever een middagje chillen met vrienden en daarom spijbelen, benoemden ze ook redenen die juist heel erg op school gericht zijn: wegblijven omdat je bang bent voor een toets.
- Scholen aantrekkelijker maken: blokuren vinden veel leerlingen te lang duren. “Dus meer afwisseling, maar ook meer pauzemomenten op een schooldag; maak bijvoorbeeld na elk uur een pauze van 5 minuten.” Daarnaast zijn docenten heel belangrijk voor de sfeer en de motivatie. “Veel leraren komen zo onpersoonlijk over. Alsof ze niets met hun leerlingen te maken willen hebben”, vindt Karim. “Je wilt weten wie zij zijn als persoon.” Een groepje vult daar op aan: “Een enthousiaste leraar laat merken dat hij geïnteresseerd is in leerlingen en laat dingen van zichzelf zien. Als een leraar z’n vak echt heel leuk vindt, kan hij de stof goed overbrengen op de klas.”
- Bankjes op het schoolplein: soms gaat het ook alleen maar om het wegnemen van verleidingen. “Iedereen zoekt in de pauze naar een bankje. Maar er zijn te weinig bankjes op en rond het schoolplein. Dan ga je steeds verder weg op een bankje zitten, maar als het te ver is, wordt de verleiding steeds groter om niet meer terug te komen.”
- Geef leerlingen meer verantwoordelijkheden