nieuws
Alle berichten
- Drijvende huizen uit Nederland
- Alternatief SP voor vmbo
- Leerlingenprognose voor uw school
- Passend onderwijs voor vmbo
- Zonnige finale Metselwedstrijden
- Enquête Vernieuwing vmbo
- Techniek had meeste baankans
- Landelijke Studiedag 2015
- Scholen omarmen smartphone
- Animaties over nieuw vmbo
- Meubel met smartphone lader
- Film over ontwikkeling examens
- Certificaat voor leerlingen
- Subsidie voor leerwerkplekken
- Van weinig leerlingen naar succesverhaal
- Slimme tips in workshop ‘Pimp je lokaal’
- Ontwikkeling leermiddelen goed op schema
- Locatie Landelijke Studiedag
- Den Hulster zet BWI ballon in
- Onderzoek SP naar nieuwe vmbo
- Vinden docenten leerlingen lui?
Van weinig leerlingen naar succesverhaal
30 maart 2015
Onderzoek onder vmbo-scholen geeft het beeld dat de jarenlange teruggang in leerlingenaantal lijkt te stagneren. Sommige scholen zien zelfs een verhoging van instroom, specifiek in BWI. Bij College De Brink in Laren was in 2000 de afdeling Bouw op sterven na dood. In plaats van opheffen is geinvesteerd en dat levert al jaren een volle afdeling op. Het Platform vroeg aan Cor van Dam, docent College de Brink, hoe zij dat gedaan hebben.
Kun je iets vertellen over jouw afdeling? Welke richtingen biedt jullie school aan?
Cor van Dam (docent College de Brink):“Wij kennen 2 onderbouwvarianten: het vakcollege en een reguliere onderbouw. Die wisselen qua instroom jaarlijks. Gemiddeld hebben wij in het derde leerjaar 25 tot 30 leerlingen, zo ook in het vierde leerjaar.”
Wat heb je precies gedaan om die aantallen te verhogen? Hoe lang ben je daar al mee bezig?
“Ik heb vanaf het jaar 2000 altijd een volle afdeling. Ik denk dat wij gewoon heel aantrekkelijk bezig zijn. We werken heel gestructureerd en hebben duidelijk geformuleerd beleid. Geen misverstanden, één lijn, optimale werksfeer. Zowel onder als bovenbouw. Vrijheid voor leerlingen met duidelijke regels. Leuke werkstukken die ze me naar huis nemen. In verleden hebben we veel contacten opgebouwd met bedrijfsleven, vervolgopleidingen, enz.”
Heb je medewerking van je directie gehad, of heb je bijvoorbeeld gebruik gemaakt van de adviezen van het Platform, of één van de kenniscentra?
“Medewerking op onze school is maximaal. Voor 2000 was de afdeling Bouw op sterven na dood. Toen is er een investeringsplan gemaakt voor een nieuwe afdeling. Nu is dat een moderne afdeling geworden, met een machinale houtbewerking die klinkt als een klok! Er wordt niet moeilijk gedaan als er nieuwe machines nodig zijn. EN dat werkt nog steeds zo. Als we iets zeggen dat we het doen, dan doen we het ook!”
Wat zou je jouw collega’s in het land kunnen aanbevelen? Welke slimme tips? Of wil je nog wat kwijt?
“Het is moeilijk te definiëren, als je iets wilt zien kom langs! We hebben al vanaf 2007 een samenwerkingsovereenkomst met een corporatie, roc’s en samenwerkingsverbanden en leveren jaarlijks 2 renovatiewoningen af (meer daarover leest u hier).
Trendbreuk in de instroom. Hoe heeft u dat voor elkaar gekregen? We roepen docenten op om hun positieve ervaringen te delen via de redactie van deze nieuwsbrief.