nieuws
Alle berichten
- Demo omgeving leermiddelen
- Inzicht in pilot CSPE 2015
- 5,5 miljoen voor ondersteuning vernieuwing
- Urennorm onderwijstijd
- Landelijk aanmeldmoment mbo
- Cum laude op vmbo diploma
- Poll 3D printen
- BWI pictogrammen
- Praktijklokalen stuk veiliger
- Kick-off leermiddelen
- Nieuwsbrief 18 Beroepsgericht
- Ruim 2000 vmbo'ers naar zomerschool
- LAKS: Leerlingen beoordelen leraren
- Klachten zijn kansen
- Werktafel BWI lokaal
- Crebolijst versus BWI modulen
- Eindexamenexpositie HMC
- Talent bepaalt resultaat
- Ondersteuning nieuw vmbo
- Was-wordt brief DUO
- Ervaringen pilot cspe
Klachten zijn kansen
29 juni 2015
Wat doe je met klachten van klanten? Misschien een idee om eens aan uw leerlingen die vraag te stellen. Onderstaand bericht kwamen we tegen in de nieuwsbrief 'Werken in Wonen'.
Als je een burolamp koopt bij IKEA, dan kan het natuurlijk altijd gebeuren dat je deze thuis omstoot en het glas van de lamp kapot gaat. En dan? Bij IKEA werkt het heel simpel: je gaat terug naar de vestiging en krijgt gewoon een nieuw glas voor je lamp.
En wat doe je als een klant een zeer negatieve review op je website zet als de keuken die geleverd is niet aan de wensen voldoet? Dan ga je naar die klant toe om het probleem gewoon op te lossen.
Elke woonwinkel heeft regelmatig met klachten te maken. En het is echt waar: klachten bieden ook kansen! Als je namelijk op een goede manier met klachten omgaat, dan krijg je nog blijere klanten. In bovenstaande voorbeelden zie je dat de klant weer snel naar IKEA gaat om een lamp te kopen en bij het keukenbedrijf heeft de consument na het oplossen van de klacht een geweldige review (met cijfer 10) op de website van het bedrijf geplaatst.
Zie klachten dus als kans om nog meer krediet te krijgen bij de klant. Deze begrijpt echt wel dat het een keer fout kan gaan, maar juist de wijze hoe je ermee omgaat bepaalt het gevoel over je bedrijf. En elke opgeloste klacht levert meer positieve reacties op dan een aankoop die gewoon goed gaat.
Dus de tip van de dag: ga eens nadenken over je klachtenafhandeling en ga beginnen met klantenreviews. Want dan geef je de klant een kans om te reageren. Ik voorspel je dat blije klanten ook het werken in een woonwinkel nog leuker maakt.
Door Theo van Elk, The Retail Experience. Theo is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.