nieuws
Alle berichten
- Meer vmbo-érs geslaagd in 2015
- Vernieuwende straatbaksteen
- Meer budget voor leraren geeft hogere score
- Altijd hoogste onderwijs?
- Meer salaris geen reden om leraar te blijven
- Nederlands onderwijs is goed
- Regiobijeenkomsten downloads
- Resultaten enquete cspe 2015
- Pilotschool vertelt ervaringen
- LOB onderzoek
- Wet gezichtsbedekkende bekleding
- Meer banen in onderwijs
- Bouw stuwt ook andere sectoren
- Leermiddelen vmbo BWI bestelbaar
- Minitoetsen alleen nog in Facet
- Dit is nog eens een kast
- Docenten gezocht voor verbeteren keuzeproces
- Tekort aan jonge bouwvakkers m/v
- Jongeren bouwen apenverblijf
- Cursusaanbod profiel BWI
- Praat mee over voorlopig advies Onderwijs 2032
Nederlands onderwijs is goed
30 november 2015
Het Nederlandse onderwijs presteert over het algemeen genomen goed. Nederlandse scholieren krijgen meer les dan hun leeftijdsgenoten in andere landen en met hun diploma zijn ze goed voorbereid op de arbeidsmarkt.
Dat blijkt uit het landenrapport Education at a Glance 2015 van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).
Van de Nederlanders met een havo-, vwo- of mbo-diploma hebben acht op de tien een baan. Over de gehele OESO genomen is dat driekwart. Ook geldt voor Nederlandse havisten, vwo’ers en mbo’ers dat ze significant hoger scoren op sociale uitkomsten: 30 procent heeft vertrouwen in de ander, terwijl dat gemiddeld over alle OESO-landen slechts 18 procent is.
Nederland is vrijwel het enige land in de OESO waar bijna alle kinderen op hun vierde al naar school gaan. Het verplichte minimum aantal lesuren is hoger dan in andere OESO-landen. In het primair onderwijs is dat in Nederland 940 uur per jaar, tegenover 804 gemiddeld in de OESO-landen. In het voortgezet onderwijs is het 1000 uur per jaar tegenover 916.