nieuws
Alle berichten
- Cobouw: 'Tekort aan technici'
- Werken in de bouw populairder
- Oproep aanpak keuzevak?
- Nieuwsbrief Nieuw Beroepsgericht
- Dank docenten reflectiegroepen !
- Workshop ‘LOB tijdens de les’
- Winnaars Landelijke Studiedag
- Kan ik u van dienst zijn?
- Resterende plaatsen bijscholing
- Enquête Start vernieuwing 2016
- BWI Goes werkt mee aan tentoonstelling Hout
- Bekostiging scholing en technisch vmbo
- Tweede Kamer: minder lesuren
- Wetsvoorstel lerarenregister
- LD-functie ook voor vmbo docent
- De toekomst BWI is begonnen
- Schoenen uit leert beter
- Vmbo'er wil goed met geld omgaan
- Subsidieregeling praktijkleren
- Bezem CSPE's
- "Bijscholen is noodzaak"
Schoenen uit leert beter
30 mei 2016
Onderstaand artikel, dat we tegenkwamen in een nieuwsbrief, willen we u niet onthouden. Een Britse onderzoeker beweert dat de leerprestaties omhoog gaan als iedereen in school zijn schoenen uitdoet. Bovendien vertonen kinderen op sokken beter gedrag.
Dat is geen grap, beweert althans de Britse onderzoeker Stephen Heppell van de Bournemouth University in Groot-Brittannië.
Uit een internationale studie van Heppell zou blijken dat kinderen die hun schoenen niet aan hebben, de school als hun thuis gaan zien en zich dus meer op hun gemak voelen. Een bijkomend voordeel is dat de school minder vies wordt. Er komt immers minder vuil van buiten naar binnen.
Als nadeel wordt genoemd dat de penetrante stank van zweetsokken het plezier in leren kan bederven. Heppell wijst er echter op dat niemand stinkende sokken hoeft te hebben, mits er goede schoenen worden gedragen die voorkomen dat de voeten gaan zweten.
Heppell geeft sinds 2011 op zijn eigen blog een uitgebreid pleidooi voor ‘schoenloos leren’.