nieuws
Alle berichten
- Cesuur toetsen in portal
- Ontwikkeling meubelmodulen
- KVT in de timmerindustrie
- 16 meisjes in profiel BWI
- Petitie bekostiging technisch VMBO
- André Kuipers pleit voor andere beeldvorming
- Excursie beton storten
- Onderwijs arbeidsmarkt in beeld
- 16 jarigen kunnen naar mbo
- Zelfhelend beton
- Invoering lerarenregister
- Beoordelen leerlingen u al?
- Minder leerlingen gepest
- WorldSkills Netherlands
- Dakbedekken op ISW Vakcollege
- Vragen over het PTA
- Toekennen licentie aan leerling
- Uitlevering keuzedelen UPDATE
- Platform voor advies (en info Bouwbeurs)
- Gehoorschade op de bouw
- Topdrukte bij distributie
16 meisjes in profiel BWI
2 november 2016
Albert Blankesteijn, BWI docent en regiocoördinator, heeft een nieuwe start gemaakt op het Fioretticollege. Hij gaat er gelijk van start met de sectorvernieuwing met een derde klas van 40 leerlingen, waarvan 16 meisjes!
Albert: ‘Voor mij is de kop eraf, op een nieuwe school, dus ook een nieuwe start. Ik weet niet of ik namens alle scholen spreek, maar op mijn school is het niet tegengevallen, al had het organisatorisch wat voeten in de aarde. We werken met de werkplekstructuur, lang geleden via het Platform vmbo Bouwtechniek geïntroduceerd.’
Meisjes vinden profielmodule metselen leuk
Albert: ‘Maar nu over de meisjes; die laten we beginnen met profielmoduul 1 en 2, met de opmerking dat daarna het ‘leukere’ werk eraan komt. Wat schetst onze verbazing: het uitzetten en stellen, maar vooral het metselen, is een gedeelte wat als erg leuk wordt ervaren. Natuurlijk geldt dit niet voor alle meisjes, het is een utopie om te denken dat je het elke leerling naar het zin kan maken, maar zoals het er nu voor staat vinden de meeste meisjes de BWI profielmodulen leuk.’
Wennen aan nieuwe methode
‘De theorie lesstof in BWInet wordt goed ontvangen. Het is wel nodig om aan te geven dat lesstof geen spelletje is, want ik zie soms leerlingen net zo lang schuiven totdat het goed is. Natuurlijk zijn er ook zaken die minder eenvoudig zijn. Zoals het werken in twee omgevingen (zeker in het begin lastig) of bepaalde opdrachten die veel te moeilijk zijn. Daar moeten wij onze weg ook nog in vinden en vanuit het Platform heb ik er vertrouwen in dat kinderziektes er uitgehaald worden!’