nieuws
Alle berichten
- Vakmensen restauratie erfgoed
- Hoe ontstaat een lesmodule?
- Facebook op het Reggesteyn
- Regiobijeenkomsten voorjaar 2017
- Website voor veiligheid BWI
- Training interieurontwerp
- Ransomware na telefoontje nep-ministerie
- Bereikbaarheid klantsupport rond de kerst
- Radar Extra over beroepsonderwijs
- Het is stiller in de klas . . .
- Aanbod Kingspan lsolatie
- Noorden grootste aandeel vmbo’ers
- Presentatie regiobijeenkomsten
- Training schoolexaminering
- Training Tekening lezen meubel
- Nieuw beroepsgericht 29
- Interieurontwerp en -design
- Kwaliteitseisen Lerarenregister
- Tekeninglezen, Easysign, CAD en plotten in de community
- Conferentie aansluiting vmbo-mbo
- Onderzoek ontwikkeling leraren
Onderzoek ontwikkeling leraren
7 november 2016
In het voorjaar van 2017 worden de resultaten bekend gemaakt van een onderzoek naar de mogelijkheden voor leraren om zich verder te ontwikkelen en te werken aan onderwijsvernieuwing.
Dat schrijft staatssecretaris Sander Dekker naar aanleiding van een motie van de Tweede Kamerleden Paul van Meenen (D66) en Loes Ypma (PvdA). In de motie staat dat er moet worden gestreefd naar een maximum van 20 lesuren per (fulltime) docent in het voortgezet onderwijs.
Dekker laat in zijn brief direct weten dat hier geen geld voor is. Dekker rekent voor dat er circa 26.000 banen in primair onderwijs en VO bij zouden moeten komen. Afgezien van de vraag of die er zijn, zou dat leiden tot zeker 1,8 miljard euro extra loonkosten.
Toch laat hij een verkenning uitvoeren naar de mogelijkheden om leraren meer tijd en ruimte te bieden zich verder te ontwikkelen. Daarbij worden verschillende scenario’s bekeken. Zo zal worden gekeken of het mogelijk is meer onderwijs(ondersteunend) personeel aan te trekken, het aantal lesuren te verminderen, klassen te vergroten of meer in te zetten op ICT. Dekker geeft gelijk aan dat minder lesuren of vergroting van de klassen weer andere problemen met zich meebrengen.
Lees het hele artikel op de site van VOS/ABB