nieuws
Alle berichten
- Leraar van het jaar
- Succesvolle VMBO beroepenwedstriijd in Breda
- Houding achter beeldscherm
- Wet lerarenregister aangenomen
- Uitwerking alternatief rekentoets
- Cspe 'grijze vlekken' exemplaren
- Voorbereiding op de cspe’s
- Opslaan antwoorden toetsenbank
- Lerarenregister jaar uitgesteld
- Kamerbrief sterk beroepsonderwijs
- Toptalent op uw school?
- Vmbo beroepenwedstrijd in Breda
- Sportieve ontwikkelaar creatieve modulen
- Ook GL doorstroomrecht naar havo
- Platform actief op Facebook
- Twee nieuwe keuzevakken beschikbaar
- Steenspil maakt Tyrannosaurus Rex
- Bouw trekt verder aan
- Kingspan College
- Halfsteensverbanden
- Vinger opsteken
Sportieve ontwikkelaar creatieve modulen
13 februari 2017
In de serie ‘Kijk in de keuken van de leermiddelen ontwikkeling’ laten we dit keer Milou Antheunisse aan het woord. Zij is als onderwijskundige werkzaam bij Savantis en verantwoordelijk voor modulen in de richting schilder-, design en afwerkingstechniek. In haar vrije tijd sport Milou veel en actief bij een turnvereniging.
Wie is Milou?
JUllie kennen mij het beste als projectleider leermiddelen BWI bij Savantis. Tijdens mijn studie liep ik stage bij Savantis en ben daarna niet meer weggegaan.
Wat houden je werkzaamheden als onderwijskundige zoal in?
Ik werk mee aan diverse leermiddel ontwikkelprojecten, zowel voor het vmbo als mbo en ben onder andere beheerder van de online leeromgeving van Savantis.
Daardoor ben ik al vanaf het ontwikkelen van het eerste lesmateriaal bij vmbo BWI betrokken. Het concept voor de leermiddelen is goed onderzocht, en nog steeds een fijn uitgangspunt in het ontwikkelen. Ik merk dat we steeds duidelijker voor ogen hebben welke details van belang zijn. En dat we beter in kunnen schatten waar de knelpunten gaan komen.
Kun je een paar van die knelpunten noemen?
Wat we bij het ontwikkelen bijvoorbeeld tegenkomen, is dat het lastig is om enerzijds voldoende, maar anderzijds niet teveel informatie op te nemen in de lesstof. Zeker bij de keuzevakken, omdat leerlingen die in principe zonder voorkennis zouden moeten kunnen volgen. En we willen natuurlijk keuzevakken zo maken dat ze aantrekkelijk zijn om te kiezen!
Hoe maak je die aantrekkelijk?
Dat proberen we te doen met leuke praktijkopdrachten, die we ook echt laten maken als voorbeeld. Tijdens een fotoshoot gaan leerlingen, onder leiding van hun docent, aan de slag met de bedachte opdrachten. Op die manier kunnen we alle handelingen stap voor stap vastleggen. Het enthousiasme en de nieuwsgierigheid van een ieder die meewerkt, er iets over hoort of van ziet is prachtig. En het is elke keer weer een hoogtepunt om in handen te krijgen wat je bedacht hebt. Op die dagen zie je echt weer wat een mooi product we maken en waarom we dat doen!
Ben je ook creatief in je vrije tijd?
In mijn vrije tijd is sporten de favoriete activiteit. Ik loop graag hard en ga naar de sportschool. Maar bovenal turn ik fanatiek. Bij de vereniging waar ik in mijn jeugd begonnen ben geef ik ook regelmatig trainingen en ben ik bestuurslid.
Nog even het woord aan jou . . .
Ik wens het BWI voor de toekomst veel enthousiaste leerlingen toe. En hoop dat nieuwe en goede leermiddelen daar een bijdrage bij zijn. Dan levert mijn werk het mooiste resultaat op.