nieuws

Welke diensten stelt u op prijs?

Welke diensten stelt u op prijs?

27 juni 2017

Op de Landelijke Studiedag is onderzocht welke producten en diensten van het Platform veel gebruikt worden door scholen. Daarmee krijgt het Platform inzicht in welke diensten van belang zijn en wat minder of juist meer moet worden aangeboden.

Mede dankzij de prijs die Festool beschikbaar stelde ontvingen we een representatief aantal van 121 formulieren. Hoog scoren vooral de leermiddelen (116x aangekruist), website (109), e-learning portal (109), nieuwsbrief (105), voorlichtingsproducten (74) en LOB (65). Waar men ook veel waarde aan hecht is informatie over nieuw vmbo (74) en als TOPPERS vallen op: de regiobijeenkomsten en het contact met de regio- of landelijk coördinator. Ook de leerlingenwebsite wordt goed gebruikt.

Wat mist u?
De ruimte die geboden werd om aan te geven wat gemist wordt, is vooral gebruikt om aan te geven dat het aanbod ‘perfect is’, ‘compleet’, ‘goed’ en ‘actueel’. Daar zijn we uiteraard erg blij mee! ‘Ga zo door, niets meer aan doen: behoud het goede’ waren ook opstekers.

Wat gemist wordt is soms ook aangegeven. O.a. werd begeleiding (1x) genoemd. Weet dat u altijd uw regiocoördinator kunt benaderen met vragen, ook voor begeleiding?

Live chatten via de website met docenten/collega’s werd genoemd. Helaas heeft het Platform niet de menskracht om een chatdienst te faciliteren. Gevraagde informatie over specifieke organisaties als CentrumHout gaan we opnemen in een ‘link pagina’ op de site. De wens of er een linkje kan komen naar BWInet honoreren we na de zomervakantie.

Toetsen
De wens leeft voor een inkijk in de toetsen (2x genoemd). Door het aanmaken van een school - test - leerlingen account kunt u zelf de toetsen maken. Scholen vragen ook of leerlingen (of docenten) een toets na afloop in kunnen kijken. Dit schuurt echter met het uitgangspunt de toets te gebruiken als landelijk vergelijkbare eindtoets (vergelijk met het cspe) (meer informatie). Wilt u zelf meer of andere toetsen samenstellen, dan kan dat met de schoolexamenbank.

Er werd ook gevraagd om aanvullende lesideeën. Aanvullingen waar het Platform over beschikt en die we van docenten krijgen zijn te vinden in de Community. Met hier even speciaal aandacht voor Henk van Noorloos die een groot aantal tekeninglees opdrachten aangeleverd heeft. Heeft u ook een goed idee dat u wilt delen: zet het in de Community. Daar kunt u ook vragen stellen, antwoorden bekijken en opmerkingen over de leermiddelen doorgeven.

Lesideeën
Om ook meiden te bereiken wordt gevraagd naar creatieve opdrachten voor de profieldelen Bouwproces & Bouwvoorbereiding en voor Metselen vanaf de fundering. Henk van Ginkel heeft hier een artikel over geschreven.

U stelde de volgende vragen
Op het enquête formulier stonden ook nog een aantal vragen over het lesmateriaal:

  • Wanneer wordt schoonmetselwerk opgeleverd: dit is beschikbaar.
  • Zijn er ook antwoorden op de theorie: we beginnen met het maken van antwoorden op de praktijkboekjes. Mocht dat in een behoefte voorzien, dan kunnen we ook de antwoorden op de theorie maken.
  • Zijn er werktekeningen om AutoCad te oefenen: het advies om daar als voorbeeld de tekeningen voor te gebruiken die bij de praktijkopdrachten geleverd worden. Laat leerlingen (een deel van) zo’n tekening natekenen in AutoCAD.
  • Zijn er ook PSO / LOB opdrachten voor de 2e klas: in de PSO Techniekbox zitten 40 opdrachten voor BWI, gerangschikt naar sector en 60 voor de andere techniekprofielen. De PSO techniekbox kunt u hier bestellen (onder Leermiddelen PSO - E-learning portal).
  • Kan er duidelijkheid gegevens worden over de ontwikkeling van de andere keuzevakken: we streven ernaar dit zo goed mogelijk te communiceren. Klik hier voor de actuele stand van zaken.

Na de zomervakantie kijken we hoe we het Platform aanbod en activiteiten nog beter op uw wensen kunnen afstemmen.