nieuws
Alle berichten
- STO informatie uurtje
- BB herkansen na zakken op KB
- Les op afstand - informatiesite
- Sekseverschillen in het onderwijs
- Toolbox 'visie op examinering en toetsing'
- Meubelstofferen op Schaersvoorde College
- Regiobijeenkomsten najaar 2020 vervallen
- Werken in het onderwijs Informatiepunt
- Goed beoordelen van praktijktoetsen
- Tip schoonmaken PBM en gereedschap
- K14 - Onderhoud schilderwerk opgeleverd
- Wettelijke Inspectie norm Coronavirus
- SketchUp en BWI
- Cito: Whitepaper toetsen op afstand
- Digitale beroepsoriëntatie afbouw
- Protocol corona najaar 2020
- Digitale gastles Bouw en Infra
- Onbevoegd lesgeven, mag dat?
- Wet doorstroom GL leerlingen naar havo
- Thuis leren nieuwsbrieven
- Panteia: mogelijk iets minder BB geslaagden
Goed beoordelen van praktijktoetsen
14 september 2020
Schoolexamens vmbo beroepsgericht: constructie, (online)afname en beoordeling
In een praktische training van 2 dagdelen (1 fysiek en 1 online) leren vmbo docenten beroepsgericht de kwaliteit van hun schoolexamens te verbeteren met specifieke aandacht voor toetsen op afstand. Inclusief feedback op eigen materiaal van ervaren Cito trainers.
Met deze training worden beroepsgerichte docenten in het vmbo ondersteund bij het ontwikkelen van goede schoolexamens bij de beroepsgerichte profiel- en keuzevakken, zowel op school als op afstand (online).
De leerdoelen voor deze training: de deelnemer
- Kent de kenmerken en toepassingsmogelijkheden van de praktische toetsvormen (online en offline);
- Kan een keuze maken welke toetsvorm het meest passend is bij de te beoordelen taken/deeltaken van de beroepsgerichte profiel- en/of keuzevakken;
- Kan een beoordelingsformulier met heldere beoordelingscriteria (incl. cesuur) opstellen voor een praktijktoets;
- Kan maatregelen nemen om de validiteit en betrouwbaarheid van een toets bij de afname te optimaliseren;
- Kan een onderbouwde beslissing nemen over mogelijke online afname van het schoolexamen;
- Kan in de beoordelaarsinstructie aangeven hoe het examen online wordt afgenomen.
De training bestaat uit twee dagdelen: een dagdeel op locatie én een online training. Tussendoor krijgt de deelnemer 2 werkopdrachten waar de trainers feedback op geven.
Bij voldoende groepsgrootte kan de training ook in company worden verzorgd voor 1 school/een samenwerkingsverband in de regio (15 docenten).