nieuws
Alle berichten
- Challenge voorlichtingfilmpjes
- Inloggen op Platformsite met e-mailadres
- Shaper nieuws september 2023
- Escaperoom schildersvak op uw school
- CSPE enquête 2023 rapportage
- Designlokaal BWI aantrekkelijk voor meisjes
- BWI docenten bezoeken woningfabriek
- Landelijke Dag 2023 Presentaties en Foto's
- Nask binnen BWI
- Fioretti wint prijs ‘Praktijk in de klas’
- Opleiden voor een circulaire meubelbranche
- STO ook in 2024, plannen 2025 – 2029
- Prognose OCW leerlingaantal VO tot 2030
- Inrichting PGP GL / TL
- Studentenreisproduct mbo'ers onder 18
- Magazine Bijscholingvmbo.nl
- Typische vrouwen of mannenberoepen?
- BWI presentatie Examenfestival
- Verwerkersovereenkomst
- MBO techniek populair
- SketchUp versie voor omzetten 3D naar 2D
Typische vrouwen of mannenberoepen?
3 april 2023
Middelbare scholen spelen een belangrijke rol in het doorbreken van het beeld van typische mannen- en vrouwenberoepen. VHTO, het expertisecentrum voor genderdiversiteit in techniek, geeft een aantal adviezen hoe dat aan te pakken.
Een van de adviezen is dat decanen, mentoren en leraren zich ervan bewust zijn dat zij zonder het te weten genderstereotype opvattingen kunnen hebben over leerlingen. Die onbewuste opvattingen kunnen invloed hebben op het profiel- en studiekeuze advies. Dat geldt overigens niet alleen voor gender, maar ook voor het inkomen van ouders, biculturele achtergrond of geloof- / levensovertuiging.
Ook testen voor LOB kunnen genderstereotiep taal- en beeldgebruik bevatten. Als makers van zo'n test zich bijvoorbeeld onvoldoende bewust zijn van het gebruik van woorden en plaatjes, kan dat een verschillende uitwerking hebben op meiden en jongens (waardoor dat bijdraagt aan stereotiepe adviezen).
Een ander advies van VHTO is om het tegengaan van genderstereotypen te verankeren in het beleid rondom LOB. Bijvoorbeeld door de adviezen mee te nemen in de aanpak van LOB op school.
Lees /download het rapport Vrij voorsorteren op later »