nieuws
Alle berichten
- Lid vaststellingscommissie BWI van het CvTE
- Regiobijeenkomsten voorjaar 2025
- KNB Studiedag 2025
- Windesheim biedt modulaire BWI scholing
- Septembermededeling CSPE 2025
- Hogere werkdruk door doorstroomtoets
- Webinar Werken met 3D tekeningen
- Afbouwprofs zijn mooimakers
- K08 Vloeren
- Bouwbeurs kaarten voor leerlingen
- Vernieuwde keuzevakken
- Nieuwe syllabus BWI voor CSPE 2027
- SketchUp voor creatief technisch onderwijs
- Belle Dijkstra: docent BWI en rolmodel
- K10 Bijzonder metselwerk
- VO-signaal Stage (Voion)
- Regiobijeenkomsten najaar 2024
- Aanmelden voor Skills Talents
- Leerling met kleurenblindheid
- CSPE enquête 2024 rapportage
- Kleurenleer animatie
SketchUp voor creatief technisch onderwijs
7 oktober 2024
SLB diensten, de leverancier van software aan het onderwijs, heeft recentelijk Arjen van Garderen van vmbo Het Perron geïnterviewd over het gebruik van SketchUp. "De eenvoud in gebruik maakt het mogelijk voor leerlingen om snel vertrouwd te raken met 3D-ontwerpen."
Vroeger waren platte tekeningen en traditionele schetsmethoden de norm. Arjen: “We werkten met platte werktekeningen en tekenborden." Het is voor leerlingen moeilijker om een goed beeld te krijgen van het eindproduct. Met de komst van SketchUp is dit veranderd. Doordat het 3D is, helpt het leerlingen om complexe ontwerpen beter te begrijpen.
Naast het ontwerpen, is SketchUp ook goed te gebruiken in combinatie met machines. Onderdelen die leerlingen in SketchUp tekenen, kunnen bijvoorbeeld worden geproduceerd met de lasersnijder, Shaper of CNC-machine. “Deze machines en technieken zijn vaak ook te vinden binnen de opleidingen en beroepen waar onze leerlingen na hun studie in terechtkomen.” Door de laagdrempelige manier van ontwerpen, digitaal verwerken en vervolgens produceren, krijgen leerlingen een beeld van verschillende technische beroepen zoals interieurbouwers, meubelmakers en trappen- en kozijnenmakers.
Arjen geeft aan dat een een uitgebreide cursus bij SketchUp Studio essentieel was. Arjen: “Het gaf me niet alleen de technische kennis van SketchUp, maar ook inzicht in hoe ik het programma optimaal kon gebruiken in mijn lessen.”