nieuws

Hogere werkdruk door doorstroomtoets

Hogere werkdruk door doorstroomtoets

3 december 2024

De helft van ondervraagde leerkrachten in het vmbo heeft te maken met meer werkdruk als gevolg van de doorstroomtoets en kansrijk adviseren.

Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door de Sectorraad Praktijkonderwijs en Stichting Platforms vmbo. De organisaties luiden de noodklok en manen het kabinet tot actie.

Uit het flitsonderzoek naar de doorstroomtoets door de Stichting Platforms vmbo (ingevuld door 150 personen van 135 schoollocaties) komt het volgende naar voren:

  • De helft van de respondenten geeft aan dat er minder aanmeldingen zijn voor komend schooljaar dan verwacht. Bij minder aanmeldingen gaat het om gemiddeld zo’n 20 procent minder.
  • Bijna 50 procent had in schooljaar 2023-24 meer zij-instroom vanuit andere vo-scholen. Ten gevolge van de zijstroom ervaart 82% van respondenten meer negatieve dynamiek in de klas, 77% ervaart demotivatie van leerlingen en 54% ervaart meer werkdruk.
  • Bij bijna 40 procent is de afstroom van leerlingen het afgelopen schooljaar toegenomen. Als gevolg van de afstroom ervaart 71% demotivatie van leerlingen, 61% negatieve dynamiek in de klas en 52% meer werkdruk.
  • Voor één op de zeven respondenten geldt zij én minder aanmeldingen heeft én meer zij-instroom én meer afstroom.

Passend adviseren in plaats van kansrijk adviseren
De doorstroomtoets hanteert als laagste toetscriterium pro/vmbo-bb. Hoewel niet verplicht, is de neiging om maar zo hoog mogelijk in te zetten. Zo komen sommige geheide praktijkschoolleerlingen op het vmbo terecht. Veel van deze leerlingen gaan na een of twee jaar alsnog gedesillusioneerd naar het praktijkonderwijs. Hetzelfde geldt voor leerlingen die een te hoog havo-advies hebben gekregen en later zij-instromen in het vmbo.

Arjen Daelmans, voorzitter Stichting Platforms vmbo zegt: “Leerlingen die zij-instromen of afstromen hebben meer maatwerk en begeleiding nodig. Dit leidt tot extra werkdruk voor onze docenten, die al genoeg op hun bord hebben. Daarom pleiten we samen met de Sectorraad Praktijkonderwijs voor passend adviseren in plaats van kansrijk adviseren. Een eenduidig en juist schooladvies helpt de leerling en de leerkracht.”

Lees het volledige artikel en de onderzoeksresultaten op de site van SPV »