nieuws

Verbindend Leren: good practise

12 december 2007

Verbindend Leren boekt succes

De conferentie Verbindend Leren op vmbo school Het Kwadrant in Weert heeft veel opgeleverd voor het vmbo in de regio. De aanwezige bedrijven deden ter plekke beloften voor stageplaatsen en gastlessen.

Doel van het landelijke project Verbindend Leren is het organiseren van ontmoetingen tussen regionale overheid, onderwijsinstellingen en bedrijfsleven. De gastheer was directeur Guido Beckers van Het Kwadrant, onlangs onderscheiden met de Johan van der Sande-erepenning voor het vmbo. Hij hield een inleiding om het plaatselijk bedrijfsleven meer inzicht te geven in de theoretische leerweg. Ook Mick Waulthers (ROC Gilde Opleidingen) gaf uitleg.

Samenwerken als antwoord op toekomstige ontwikkelingen
Tijdens een diner pensant wisselden de deelnemers van gedachten over de samenwerking. Henk van Hoof, voorzitter van het grote schoolbestuur LVO (Limburgs Voortgezet Onderwijs), onderstreepte het belang van deze regionale ontmoetingen. Als oud staatssecretaris van sociale en economische zaken weet hij als geen ander hoe belangrijk deze aanpak is. Hij zwaaide het project dan ook alle lof toe. Jules Coenen, directeur van de Rabobank in Weert, liet zien dat het belangrijk is dat onderwijs en bedrijfsleven elkaar vinden om een een antwoord te geven op toekomstige ontwikkelingen in de regio.

Regionale samenwerking
De ruim 85 deelnemers, waaronder B&W van Weert, vulden hun beloften voor regionale samenwerking in met onder andere stagemogelijkheden voor leerlingen en docenten (!) en het verzorgen van gastlessen. Het MKB verzocht om een hal te bouwen naast het nieuwe techniek plein, om zo intensief met elkaar aan de slag te kunnen gaan. Verder zegde de projectleider Betty Smits-van Sonsbeek toe om meer conferenties in Limburg te organiseren. Dat zal in ieder geval in Maastricht gebeuren

Tijdens de conferentie lieten 70 leerlingen uit praktijkonderwijs, VMBO en MBO al zien wat ze waard zijn door assistentie te verlenen bij het parkeren, de catering en de ICT.