nieuws

Kort nieuws mei

4 mei 2008

Onlangs heeft het Platform aan het ministerie 2 vragen gesteld. Hieronder de vragen en het antwoord van het ministerie. De vragen en antwoorden zijn ook te vinden onder 'vragen, antwoorden, tips van docenten'.

Kunnen leerlingen examen doen in een differentiatie als de school een bouwbreed licentie heeft? Ministerie van OCW, Jeroen de Weger: "Een school heeft de licentie bouwbreed op basis van de onderliggende afdelingen. In tegenstelling tot het verleden 'slapen' deze afdelingen niet. De situatie kan zich dus voordoen dat de vmbo-school in principe bouwbreed aanbiedt, maar leerlingen die precies weten wat ze willen kunnen examen doen in een van de bouwdifferentiaties. Immers, de school heeft de licentie om het afdelingsvak aan te bieden. Daar binnen sta je vrij om voor een of meer van de differentiaties te kiezen." 

Kan een leerling examen doen in meerdere differentiaties?
Ministerie van OCW, Jeroen de Weger: "Programmatisch liggen de verschillende bouwdifferentiaties dicht bij elkaar. Het kan voorkomen dat een leerling zowel het schilderprogramma als het timmerprogramma volgt en afrondt.

De vraag is of een leerling naast de ene differentiatie (SE + CE) ook centraal examen in de andere differentiatie kan doen. Het lastige is dat het niet om een volledig ander beroepsgericht programma gaat, maar om een deels overlappende differentiatie. Een ander beroepsgericht programma zou je kunnen volgens als extra vak. Maar omdat het hier om een differentiatie gaat, lukt dat nu niet.

Een leerling zou naast schilderen ook timmeren kunnen doen, maar dan krijgt timmeren niet de officiele status. Timmeren kan dan ook niet op de cijferlijst meegenomen worden (ook niet in de uitslagregeling). Wel wordt het opgenomen in het examendossier en eventueel kan de school een schooleigen certificaat uitreiken. Geen tweede vmbo-diploma dus."


Vmbo'ers willen meer contact met leraar
Vmbo-leerlingen willen meer persoonlijk contact met hun leraren. Dat meldt onderzoeksinstituut Hiteq in het rapport Kenmerkend Vmbo.

Hiteq deed onderzoek onder 1400 vmbo'ers. Ruim 70 procent van hen vindt dat ze voldoende aandacht krijgen. Maar ze vinden ook dat het contact met hun leraren beter kan. Vooral het persoonlijk contact met docenten wordt als niet optimaal beoordeeld.

Leerlingen willen het liefst een leraar die hen goed begeleiden. Eenderde van de ondervraagde leerlingen vindt dat de didactische kwaliteiten van het personeel onvoldoende is.