nieuws
Alle berichten
- Veldraadpleging: "VMBO Herkend"
- Hout- en meubelbranche beroepenwedstrijden
- Infra heeft beste praktijkopleider
- Salland kozijnen
- Geen leerlingvergoeding laptop
- Innovatie: asfaltreparatie met infrarood
- Zonder ambachten geen diensten
- Lerarenbeurs - poll: wat voor u?
- Maatschappelijke stage vanaf 2011 verplicht
- Innovatie: geintegreerd zonnepaneel
- Idee: PSO wedstijd
- Bestrijding tekorten techniek succesvol
- Leermiddelenmonitor 2009/2010
- Veiliger onderhoud op hoogte
- Zilveren oorkonde ‘Skyline’-stand
- SintLucas zoekt vmbo scholen
- Cito en CvE winnen examenprijs
- Innovatie: vloeibaar behang
- Docenten werken door tot 67
- Bouwtechniek levert beste praktijkopleider 2009
- Evaluatie communicatie Platform
Innovatie: asfaltreparatie met infrarood
1 februari 2010
De winter heeft in Nederland ouderwets toegeslagen. Daardoor komt asfaltschade dit jaar veel voor. Meestal worden kleine reparaties met koud asfalt uitgevoerd. Het nadeel is dat het lang duurt voor het stofje dat het vloeibaar houdt verdampt is. In de tussentijd wordt het asfalt er weer uitgereden. De Asfalt Combinatie Oost Nederland heeft een nieuwe revolutionaire methode om kleinschalige asfaltschade te repareren. Met een computergestuurde infrarood-unit wordt het asfalt opgewarmd naar een vooraf ingestelde temperatuur. Sensoren en thermostaten houden de temperatuur op het juiste peil om het asfalt te smelten, maar verbranding te voorkomen.
Gaten in asfalt ontstaan doordat water dat tussen of onder de asfaltlaag ligt bevriest en uitzet. Het asfalt raakt los van elkaar, autobanden rijden vervolgens de steentjes los en er ontstaat een gat. Met de infrarood – unit worden eerst de randen van het gat verwarmt en weggeharkt, zodat een mooi gat ontstaat. Vervolgens wordt er met een kruiwagen voorverwarmd nieuw asfalt ingegoten en met de infrarood-unit wordt oud en nieuw asfalt samengesmolten. Tenslotte wordt het afgetrild en zand toegevoegd om het stroef te maken. Na een een uur afkoelen kunnen de auto’s er weer overheen rijden. Bij de volgende klus wordt het verwijderde asfalt opnieuw gebruikt.
Schade in een asfaltdeklaag, de computergestuurde infra-rood unit warmt het asfalt op naar een vooraf ingestelde temperatuur.
Infrarood is een indirecte warmte. Daardoor verbranden de bitumen - de bindstoffen in het asfalt - niet. Vervolgens wordt het bestaande asfalt losgeharkt.
Toevoegen van een speciale reparatiemortel, egaliseren en naverwarmen.
Na verdichten met een eenvoudige trilplaat is dit het eindresultaat.