nieuws
Alle berichten
- PO/VO-raad reageert op regeerakkoord
- Onderwijs in regeerakkoord
- Regiobijeenkomsten najaar 2010
- Opleiding Machinist Grondverzet nu ook in Arnhem
- Enquête taal en rekenen
- Innovatie: plafondplaat als luidspreker
- OCW maakt landelijk register diploma's
- Salaris belangrijkste bij beroepskeuze
- Basisveiligheid Antwoorden sleepvragen
- Toetsenbank nieuwe layout
- School en centraal examen even zwaar (met uitslag poll)
- Facebook niet goed voor studieresultaten
- Bouw een ideaal examen Bouwtechniek
- CAO onderhandelingen verder na vakantie
- School kan keuze techniek sturen
- Van BB via KB naar mbo bekostigd
- PSO box met 100 techniekopdrachten
- Salarissen op nullijn
- Samenwerking scholen en bedrijven in TechNet
- Vmbo Bouwtechniek verder als vmbo Bouwen, Wonen en Interieur
- Netwerkschool mbo van start
School kan keuze techniek sturen
18 juni 2010
Leerlingen, ouders en school spelen alle drie een belangrijke rol bij de keuze voor techniek in het vmbo. De school kan een positieve keuze voor techniek stimuleren door het geven van goede en objectieve informatie over de opleiding, beroepen en (salaris)perspectieven. Maar zij moet bij deze voorlichting de ouder niet vergeten.Dat blijkt uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
Leerlingen
Voor de leerling is interesse in techniek het belangrijkste. Daarbij spelen zowel de loopbaanmogelijkheden als het ‘wat hebben’ met techniek een rol. Ook telt ‘handig zijn’ en het goed zijn in exacte vakken mee. De leerlingen die niet voor techniek kiezen hebben er overigens geen negatief beeld van. Integendeel, de meesten onderschrijven het maatschappelijk belang, maar hebben er geen affiniteit mee, weten er weinig van of hebben lage verwachtingen van hun perspectief op de arbeidsmarkt.
Het Platform vmbo Bouwtechniek adviseert tijdens bijvoorbeeld PSO lessen of open dagen in te gaan op deze vooroordelen.
Allochtone leerlingen
Onder allochtone leerlingen is de interesse in techniek duidelijk minder dan onder autochtone leerlingen. Allochtone leerlingen zijn veel sterker georiënteerd op kantoorbanen en hebben hier onrealistisch positieve verwachtingen van. Bij meisjes is de interesse in techniek overigens nog veel lager.
Ouders
Ook de mening van ouders is van invloed op het keuzeproces. Dit speelt vooral bij allochtone gezinnen, omdat zij minder positief zijn over techniek. Veel ouders, en juist ook veel allochtone ouders, geven aan dat zij behoefte hebben aan meer hulp en informatie.
School
Als derde partij speelt de school een zeer belangrijke rol bij de keuze. Het advies van de school heeft zowel direct effect op de keuze van de leerling als indirect via de ouders. Als er geen advies wordt gegeven of als dit niet ‘landt’ bij leerling of ouders, dan is zeker bij allochtone ouders de kans groot dat de leerling niet voor techniek kiest. Zelfs niet als de leerling geïnteresseerd is in techniek en goed is in exacte vakken (!).
Ten slotte is voor de keuze van techniek van belang of leraren zich enthousiasmerend opstellen ten aanzien van techniek.
Het Platform vmbo Bouwtechniek heeft veel materialen beschikbaar voor de voorlichting aan leerlingen en ouders. Bijvoorbeeld voor PSO lessen, om uit te delen en voor ouders ("Ze leren het gewoon op het vmbo'). Dit materiaal kunt u bestellen onder de button 'bestellen' in de linkerkolom.
Download hier het complete rapport van de Erasmus universiteit.