nieuws
Alle berichten
- CAO onderhandelingen
- Cibap symposium
- Girlsday 2011
- Uitnodiging conferentie 'Competitie in het onderwijs'
- Website in BWI stijl
- Bouw- en infra beste leerbedrijf
- Alette Jacobs college brengt BWI in de praktijk
- Leraren in Actie: staken tegen kortere zomervakantie
- UWV: 'Groot tekort bouw'
- Kwaliteit VO op schoolvo.nl
- Cito zoekt (oud)-docenten schilderen en fijnhout
- Inspectie praktijklokalen 2010
- Foto open dag infra vmbo
- Ministerie versterkt doorstroom vmbo – mbo
- Zilveren erespeld Gert Kramer
- Tien jaar wedstrijden in Almelo
- Fundeon lanceert BOUWEN
- Vakmanschap op Omroep Brabant
- Goede prestaties docenten beloont
- School mag eisen stellen aan hoofddoek
- Regiobijeenkomsten nieuwe agenda
Goede prestaties docenten beloont
1 februari 2011
Het kabinet heeft in het regeerakkoord structureel 250 miljoen euro opgenomen voor prestatiebeloningen voor docenten. Het budget loopt op van 10 miljoen in 2012 naar 250 miljoen vanaf 2016. De prestatiebeloning geldt voor leraren in het po, vo en mbo.
Het is nog niet duidelijk wat de criteria voor de prestatiebeloning zijn. In samenwerking met het CPB en de Erasmus Universiteit worden experimenten opgezet en gemonitord. Het doel is te komen tot meetbare criteria en de juiste vorm van beloning. Bij de criteria kan gedacht worden aan toegevoegde waarde of leerwinst, maar ook aan de rol van de schoolleider, het oordeel van de leerling, etc. De hoogte van de beloning is ook onderdeel van de experimenten.
Hoeveel leraren een extra beloning krijgen staat niet vast en is ook geen doel op zich. Het doel van de maatregel is namelijk om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. In de loop van dit kalenderjaar vinden de voorbereidingen voor de experimenten plaats. Vanaf 2012 starten de experimenten, waarna er tot 2014 gelegenheid is om de experimenten te verbreden en te monitoren. In 2014/2015 wordt de maatregel structureel ingevoerd.
Download hier de volledige lijst met vragen van tweedekamerleden en antwoorden van het ministerie van OCW.