nieuws

Het is stiller in de klas . . .

6 december 2016

Eric-Jan Bakers, regiocoördinator en BWI docent op het Kempenhorst college, geeft inkijk in zijn theorieles met BWI-net. En hoe hij zorgt dat leerlingen bij de theorieles blijven!Eric-Jan Bakers 2013 225px

In het theorielokaal op het Kempenhorst College in Oirschot is het stiller dan voorheen. Eric-Jan: 'Mijn leerlingen zitten aandachtig voor het computerscherm. Doordat de leerlingen met een headset op de leerstof lezen én beluisteren is de focus gericht op het scherm en is er geen afleiding door andere omgevingsprikkels.'

Afwisseling in theorie
Inmiddels ben ik er wel achter dat de leerlingen deze intensieve focus niet te lang vast kunnen houden. Na 1 tot 1,5 lesuur in BWI-net gewerkt te hebben, vul ik de rest van de drie lesuren met andere leeractiviteiten, zoals Autocad, schetsen of tekeninglezen.

In het begin vroegen ze regelmatig hoe ver ze gevorderd waren; leerlingen vinden het blijkbaar best belangrijk dat ze de 100% vordering halen. Natuurlijk kun je achter de schermen meekijken, maar het is veel belangrijker dat de leerlingen zelf in hun eigen persoonlijk scherm naar hun voortgang kijken. Ik maak de leerlingen zelf verantwoordelijk voor wat ze doen.

Als ik merk dat de tijd te kort is om de theorie af te krijgen, geef ik het op als huiswerk. In Magister noteer ik het huiswerk en plak het webadres van BWI-net bij de huiswerkomschrijving (https://naamschool.bwinet.nl). In de docentenomgeving kan ik dan zien wat er thuis is gemaakt.

BWInet leerlingen 1

Inmiddels heb ik de eerste toets bij de leerlingen afgenomen. Ik heb mijn leerlingen de tip gegeven om de deeltaken als Oriënteren of Werkvoorbereiding te ‘printen’ naar pdf. De leerling kan dan heel vlot de leerstof in de pdf nog eens bestuderen zonder dat hij alle filmpjes opnieuw moet beluisteren.

Uit het land kreeg ik de tip van een collega om de pdf-prints te projecteren en de stof op die manier klassikaal te herhalen. Een stukje frontaal lesgeven is ook een mooie afwisselende werkvorm waarbij je aan de hand van modellen en ‘echte’ materialen ook andere zintuigen kan prikkelen.

Kahoot quiz
Inmiddels zijn er voor de vier profielmodulen Kahoot Quizzen gemaakt met een mix van 18 vragen die gebaseerd zijn op de digitale eindtoetsen. Een leuke klassikale manier om een aantal dagen vóór de toets te oefenen. De leerlingen vinden het competitie-element leuk en ze merken d.m.v. de scores hoe ze er op dat moment voorstaan. Zodoende weet elke leerling welke actie hij nog moet ondernemen voor de echte toets. Deze Kahoots zijn voor alle lidscholen beschikbaar, je mag me mailen als je wilt weten waar ze te vinden zijn.

Eigen aanpak
Tot slot wil ik opmerken dat iedere docent zijn eigen theorieles organiseert op de manier die bij zijn of haar leerlingen, de schoolsituatie en de eigen doceerstijl past. Ik verwacht zeker in de nabije toekomst dat we lesideeën en lesmaterialen gerelateerd aan de BWI leerstof van het platform gaan delen in de ‘Community’. Delen met elkaar bespaart kostbare tijd en draagt bij aan dynamisch en inspirerend BWI (theorie)onderwijs.

Was getekend, Eric-Jan Bakers